Anotácie aktivít pre projekt Kurikulárna transformácia vyučovania
Podklady pre ŠPÚ
- Toxická havária v Suchom Potoku. Simulačná hra, ktorá sa zaoberá procesom lokalizovania znečistenia životného prostredia a riešenia vzniknutých problémov spoluprácou obecnej samosprávy, občanov, špecializovaných firiem a občianskych organizácií. Cieľmi hry sú tréning komunikácie a vyjednávania, výchova k aktívnemu občianstvu - možnosti občanov v právnom štáte, získanie alebo zopakovanie poznatkov z oblasti životného prostredia.
- Hodnotenie odborného textu. Nástroj na viackriteriálne hodnotenie (bodovanie) odborného textu, napríklad referátu, seminárnej práce, SOČ. Aplikácia pre tabuľkový procesor (MS Excel, OpenOffice Calc).
- Voľby. Simulačná hra, v ktorej sa žiaci najprv oboznámia so základnými ideologickými sústavami (konzervativizmus, liberalizmus, socializmus, nacionalizmus), aby potom získané poznatky aplikovali v "skutočných voľbách". Na vlastnej koži zažijú voľby - od prípravy volebnej stratégie cez kampaň, vystúpenia volebných lídrov v médiách až po samotný volebný akt a vyhlásenie volebných výsledkov. Tréning tímovej spolupráce, stimulácia tvorivosti, výchova k aktívnemu občianstvu, prehĺbenie poznatkov z dejepisu, filozofie, politológie a v neposlednom rade dobrá zábava.
- Informačný zákon. Simulačná hra, počas ktorej žiaci pracujú s textom zákona o slobodnom prístupe k informáciám, aby získali údaje o životnom prostredí svojej obce. Učiteľ stvárňuje rolu "úradu", ktorý zverejňuje, sprístupňuje ale aj zamieta žiadosti o informácie.
- Posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Simulačná hra, v ktorej žiaci pracujú s textom zákona EIA (o posudzovaní vplyvov na životné prostredie). Ocitnú sa v pozícii občana, ktorého záujmy sú ohrozené nejakou významnou stavbou, a ich úlohou je zorientovať sa v "spleti paragrafov" a nájsť správny postup riešenia svojho problému.
- Hitler a moc médií. Práca s historickými prameňmi - filmovými záznamami prejavov Adolfa Hitlera, spomienkami súčasníkov, propagandistickými filmami Tretej ríše, úvahami Josefa Goebbelsa. Primárnym cieľom nie je vyučovanie dejepisu, ale analýza základných postupov propagandy, reklamy a public relations, s ktorými sa (v rafinovanejšej forme) môžeme stretnúť prakticky každý deň.
- Druhy dopravy. Žiaci sa oboznámia s metodikou viackriteriálneho hodnotenia a použijú ju na porovnávanie vhodnosti jednotlivých druhov dopravy - z hľadiska nákladov, rýchlosti, komfortu, vplyvov na životné prostredie... Tímová spolupráca, prezentácia výsledkov, využitie prostriedkov IKT.
- Práca so starou učebnicou. Jednoduchý učiteľský trik, pomocou ktorého sa 10 rokov stará učebnica geografie premení na lepšiu učebnú pomôcku, než je novučká učebnica priamo z tlačiarne. Využitie prostriedkov IKT.